Du trenger jern

Publisert av Samina Berntsen den

Jern er et livsnødvendig mineral som er viktig for flere funksjoner i kroppen,  blant annet  transport av surstoff til kroppens celler. Jern kan ikke dannes i kroppen og  må derfor tilføres gjennom maten. Hovedmengden av jernet i kroppen er bundet til hemoglobin. 

 symptomener på jern mangel kan være:

Tretthet,  svimmelhet,  nedsatt fysisk evne, hjertebank, anpustenhet, blekkhet, håravfall

Jernmangel er spesielt vanlig blant kvinner og skyldes som oftest kraftig menstruasjonsblødninger.

Det finnes to typer jern:

• Hemjern, en jernform som er bundet til protin og som bare finnes i animalske matvarer. 15-35% av hemjern tas opp i tarmen. 

• Ikke hemjern,  finnes som fritt jern både i vegetabilske og animalske matvarer. Dette jernet tas kun opp mellom 2-20% i tarmen. Fordi jern fra planter tas dårlige opp enn jern fra animalske matvarer,  er jernbehovet for veganere og vegeteranre. 

Gode kilder er: gresskarkjerner, hvetekli,  cashenøtter, mørk sjokolade,  sesamfrø.  For å berdre opptaket av jern fra kosten er lurt å spise matvarer rik på vit. C til maten, for eksempel appelsin eller rød paprika. 

Te, kaffe og melk reduserer opptaket av jern, det vil derfor lønne seg å vente 1, 5 time etter et måltid med å drikke kaffe eller melk.

Kategorier: Blogg