Eddik bremser karbohydratene

Publisert av Samina Berntsen den

Et par spiseskjeer eddik før maten er fantastisk for blodsukkeret og insulinfølsomhet. De sure dråpene reduserer blodsukkeret og gjør deg mett. Eddik til poteter eller brød gir faktisk lavere glykemisk indeks. Eddik-effekten er undersøkt hos både friske personer og personer med insulinresistens. i begge tilfeller kunne forskerne se forbedring. 

Gjør som Italienerene!

Spis brød med eddik og kaldpresset jomfru olivenolje før maten. Da vil du både få den mettende effekten fra eddiken, karbohydratene fra brødet blir langsommere og olivenoljen gir deg sunne fettsyrer og antioksisdanter. 

Eplecidereddik i potetsalat:

Kok potetene med skallet på slik at du bevarer c-vitaminet og næringsstoffene under skallet. Skrell og del potetene i passe biter, og bland det hele med en god olje, for eksempel rapsolje, en klunk eplecidereddik, finhakket vårløk, gressløk og hvitløk. 

Eddiken kan også blandes i dressing som kan brukes i salater. Lag foreksempel en dressing av basamicoeddik, olivenolje, salt og pepper!

For å få denne eddik-effekten er det viktig at du bruker  eplecider ( fåes kjøpt i de fleste helsekostbutikker)

Kategorier: Blogg