Mat som demper stress

Publisert av Samina Berntsen den

Alle sier at de er stesset. Stress dukker opp overalt: på arbeidsplassen, hjemmet, i personlige forhold og til å med på kjøkkenet gjennom inntak av usunn mat. Stress er en manifestasjonen av hvordan vi takler situasjoner i livet vårt. Enkelte mennesker har gjenetisk sett bedre forutsentniger for å takle stress. Men vi kan også lære oss å  håndtere stress mer effektivt. Den rette maten kan i bytelig grad øke kroppens evne til aa takle stress. Derfor har vi større murligheter til å kontrollere stresset enn det vi kanskje tror. Men uansett vil stress forårsake utskillelse av giftstoffer i blodet. Dette gjør deg trøtt, irritabelt og sint. Stress tapper også kroppen for vitaminer, minneraler og andre næringsstoffer. Det nedsetter fordøyelsefunksjonen og senker forbrenningen, noe som igjen kan føre til vektøkning. 

De gode nyhetene er at vi kan gjøre noe med det. Vi kan redusere våre reaksjoner på stresset, og istedenfor å spise usunnt mat når vi blir stresset, kan vi velge sunt, avstressende mat som roer ned kroppen.

Kroppen din reagerer på stress med økt produksjon av stress hormoner i bynyrene. Hormonene gir oss mange symptomer som vi forbinder med stress: Høyt blodtrykk, muskelspenninger, fordøyelse problemer osv. Overproduksjoner i bynyrene kan også føre til næringsmagel og slitasje på bynyrene. Når bynyrene slites ut, kan det endre responsen på stress og føre til kronisk utmatelse og angst. Siden bynyrene er så viktige for korrekt næring og stress responsen, vil næringsrik mat som styrker bynyrefunksjonen være spesielt viktig for å redusere stress.  

Mat som avstresser:

•SOLSIKKEFRØ

ikke bare er solsikkefrø rikt på B-vitaminer(mye B6 pluss pantotensyre)sink, som spiller en viktig rolle for bynyrenes helsetilstand. Undersøkelser tyder på at under stress kan nivåene av disse næringsstoffene synke raskt.

-Mandler, er rikt på magnesium, noe som er spesielt viktig for å styrke bynyre  funksjonen, så vel som forbrenningen av essensielle fettsyrer. Lave magnesium verdier kan forbindes med nærvøst spenning, angst irritabilitet og søvnløshet.(legg dem i bløtt natten over for å lette fordøyelsen)

-Brun ris, er et karbohydrat som opptas langsomt og kan være med å skille ut kroppens velvære kjemikaler, serotonien og norepinefrin. Det kan hjelpe deg å håndtere stress bedre fordi det gir deg bedre humør og mer konstant energiflyt. 

-Selleri, innholder næringstoffer som virker beroligene, blant annet niacinanid. Jeg anbefaler 2-3 selleri stilker daglig for stressete pasienter.

-Fermentert Kål- er en fantastisk kilde til probiotiske bakterier- Disse er med på produsere seratonin, som virker positivt på hummøret. Antioksidanter, A, C, og E vitaminer, betakaroten og mineralen selen. Antioksidantene i kålen beskjemper den skadelige virkeningen av frie radikaler i kroppen som kommer av stress.

-Avokado, innholder 14 mineraler og alle regulerer kroppsfunksjonen og stimulerer tilvekst. Det høye jern og kopperinnholdet bidrar til dannelse av røde blodlegmer og forhindrer anemi.

Kategorier: Blogg